Waypoint System

Wat zijn Waypoints en waarom worden ze veel gebruikt in games?

Waypoints zijn specifieke punten in een gamewereld die als navigatiehulp dienen voor objecten zoals spelers, vijanden, en bewegende platforms. Ze worden veel gebruikt in games om de beweging en positionering van objecten te sturen. Dit zorgt voor vloeiende en gecontroleerde gameplay-ervaringen.

Om in een game een Waypoint te maken was eerst héél lastig, met veel lege GameObjects en clutter. Maar nu hoeft dat allemaal niet meer, met de Waypoint System kan je makkelijk in de gizmos een lijst van punten bewerken en gebruiken. Dit kan handig zijn voor bijvoorbeeld moving platforms, splines, enemies, spawners en meer!

Gizmos

De gizmos is makkelijk te gebruiken, het bestaat uit de lijn zelf, position handles en een paar knoppen om de lijn mee te bewerken. Als je een nieuwe waypoint aanmaakt ziet het er zo uit:

Als je op het tandwiel drukt, komen er meer instellingen in beeld.

Het tandwiel schakelt de instellingen in / uit.

Het grijze plusje schakelt de insert mode in / uit.

De grijze X schakelt de delete mode in / uit.

De roze lijn versimpelt de waypoint, en haalt onnodige punten weg.

De paarse lijn maakt de waypoint soepeler, alhoewel er dan ook exponentieel meer punten komen.

En het groene plusje maakt een nieuw punt aan in de waypoint, hieronder zie je een waypoint met meerdere punten, en een aangepaste naam. Die kan je in de inspector altijd aanpassen!

Modi

Dan zijn er ook nog de 2 modi, de insert en delete modus.

Door de insert mode in te schakelen (kan in de inspector én gizmos) komen er blauwer plusjes tussen de punten in de lijn, door op deze plusjes te drukken komt er een punt waar het plusje staat, makkelijk om snel ergens een punt tussen te zetten dus.

Dan is er ook nog de delete mode, door deze aan te zetten komen er rode kruisjes bij de punten, door hierop te drukken wordt het punt verwijderd.

Door op de roze lijn te drukken, haal je onnodige punten in de lijn weg, terwijl de paarse lijn precies het tegenovergestelde doet, het maakt de lijn soepeler door meer punten toe te voegen.

Inspector

In de inspector ben je nóg meer controle over je waypoint dan in de gizmos, alhoewel de gizmos handig is, heeft de inspector de mogelijkheid om de naam, color, en andere instellingen te veranderen.

Als je blij bent met je waypoint, kan de deze snel in een ander script gebruiken, de code hieronder laat zien hoe een script de punten kan krijgen van de waypoint, en ze zelfs kan veranderen.

using UnityEngine;

public class WaypointChanger : MonoBehaviour
{
    [SerializeField] private Waypoint waypoint;

    private void Start()
    {
        waypoint[0] = transform.position;
        waypoint.WaypointName = "This waypoint's name is now this very long string!";
    }
}

Voorbeeld

Dit is een voorbeeld van een Waypoint op een Bobert. Hiermee weet Bobert waar het naartoe kan gaan.

Kleine Patrol Path
Grote Patrol Path

Conclusie

Alhoewel dit project nog niet compleet af is, is het zeker een goede tool om te hebben tijdens development!

Heb je nog vragen over ons Waypoint System? Er valt nog veel over te vertellen. Voel je altijd vrij om contact op te nemen.